O microafacere este o afacere de dimensiuni reduse, cu o echipă mică sau chiar un singur angajat, care se concentrează pe o anumită nșiă sau serviciu. De obicei, au un volum redus de venituri și active, dar sunt flexibile și eficiente din punct de vedere al costurilor.
Acestea sunt adesea începute de antreprenori independenți, autodidacți sau de la zero și se bazează pe pasiune, determinare și dorința de a își urma visul. Microafacerile sunt importante pentru economie, deoarece generează locuri de muncă și contribuie la diversificarea ofertei de produse și servicii
Microafacerile sunt apreciate de mulți oameni pentru flexibilitatea lor, putându-le adapta destul de ușor condițiilor de piață, un avantaj foarte mare având în vedere haosul economic în care se afla societatea.
Ce vrea să însemne, mai precis, o microafacere?
Termenul de “microafacere”, după cum îi spune și numele, face referire la o afacere mică, cu un impact mic asupra pieței în care activează, dar cu potențial mare de creștere. Microafacerile sunt o alegere popular printre oameni pentru că reprezintă o investiție cu risc mic și capital scăzut, dar câștigul poate fi substanțial.
Micile afaceri pot fi independente, care funcționează pe cont propriu, sau pot fi incluse în afaceri mai mari, care deja oferă un produs sau serviciu.
Spre exemplu, o microafacere independenta poate fi o florărie deschisă de familia X, proaspăt căsătoriți, în care și el și ea au o sarcina specifică, sau o mica afacere construită în jurul unui serviciu, spre exemplu un salon de înfrumusețare sau o cofetărie.
Ca idee generală, o microafacere reprezintă o afacere de colt de stradă.
Trăsăturile unei microafaceri
Acest tip de afaceri se diferențiază printr-un set de caracteristici bătut în cuie:
- Au o cifra de afaceri anuală de până la 2 milioane de euro
- Au până la 9 angajați
- Pot fi gestionate de un singur proprietar sau de o echipa mică de angajați sau colaboratori
- Pot fi acțiuni independente sau parte a unei afaceri mai mari
Primele 3 puncte din această listă pot fi modificate doar legislativ, astfel există niște parametrii clari în care afacerea încetează a fi mică și trece la statutul de afacere mijlocie. Pentru mai multe detalii se poate consulta Codul Fiscal pentru a vedea dacă au apărut modificări.
Avantajele de a conduce o microafacere
“Go big or go home” spune un proverb american, însă și “go small” este valabil în cazul afacerilor mici pentru că:
- Pot oferi soluții specializate pentru problemele clienților
- Proprietarul are controlul deplin asupra afacerii, putând lua decizii rapide
- Pot oferi posibilitatea implementării unor idei noi de afaceri, idei care pot fi mai profitabile
- Pot oferi satisfacție personala proprietarului care vede în mod direct rezultatele muncii lui
Aceste avantaje însă, nu scutesc proprietarii de munca pe care trebuie să o depună pentru a putea avea profit și, de ce nu, pentru a depăși statutul de afacere mică.
Ce se poate spune, până la urmă, despre microafaceri?
În cele din urmă, microafacerile sunt o modalitate excelentă pentru a face primul pas în lumea afacerilor, fie că ideea vine de la pasiunea proprietarului, fie că vine din analiza de piață, afacerile mici sunt ideale pentru a căpăta experiență fară o investiție mare și cu posibilitatea de a avea rezultate destul de rapide și consistente atât financiar cât și emoțional.
Desigur, ideile rămân doar idei dacă nu sunt insoțite de un plan concret de acțiune și dorința de a depune munca necesară, atât fizica cât și mintală.